Nedan finner du information om vart du ska vända dig om du vill göra en felanmälan av något som hör till fastigheten eller din bostad. Det åligger var och en att anmäla fel som man upptäcker.
När du har felanmält, sätt gärna en lapp på det föremål som du felanmält för att informera dina grannar.
WIABs Kundservice
Se separat instruktion för felanmälan hos WIAB.
Garantitid
Garantitiden för byggnadsarbeten är fem år. För vitvaror, blandare/vs-armaturer och ytskikt som målning och tapet är garantitiden två år. Under denna tid har du rätt att få eventuella funktionsfel åtgärdade såsom fel på värme, ventilation och el. Garantibesiktningen görs cirka två år efter slutbesiktningen. Din lägenhet kontrolleras då återigen av besiktningsman. Du får i god tid besked om när besiktningen kommer äga rum. Entreprenaden anses avslutad efter godkänd slutbesiktning.
Efter garantibesikningen anmäls fel som täcks av garantin skriftligen enbart av bostadsrättsföreningens styrelse till JM på webbformulär ”Reklamation år 3-5 ” som finns på www.jm.se > Om JM > Kontakta oss.
Jour
Se separat instruktion för felanmälan hos WIAB.
OBS!
Jour utryckning för icke akuta fel, debiteras den som anmält felet. Om du själv orsakat felet (t.ex. stopp i avloppet) blir du betalningsskyldig.
Vitvaror
Vid fel på vitvaror i bostaden kontakta din vitvaruleverantör direkt, BHS Home Appliances AB på telefon 0771-11 22 77.
Uppge alltid vad felet är samt namn, adress, telefon, E-nr och FD-nummer (var du hittar dessa nummer för respektive produkt anges i bruksanvisningen).
Larm på icke-kontorstid ska undvikas och bör ske endast i följande fall:
Vid strömbortfall i lägenhet, byt huvudsäkring eller kontakta någon i styrelsen för hjälp.
Vid BRÅDSKANDE larm:
Ring under icke-kontorstid till larmcentralen, Tel: 08-657 64 64
Då larmcentralen svarar, meddela:
Detta larm ska vidarebefordras till Wahlings!
Hissar
Kone Hiss, 0771-50 00 00
kundcenter@kone.com
Telia
Gå in på www.telia.se/privat. Väl därinne så loggar man in på “Mitt Telia” med BankID för att därigenom kunna se alla de olika abonnemangen. Här inne kan man göra ändringar i tjänsterna samt se om det finns några driftstörningar m.m.
Jourutryckningar för åtgärdande av mindre fel eller fel av icke akut karaktär debiteras bostadsrättshavaren. Bostadsrättshavaren debiteras även i de fall då denne anses vara vållande till felet/skadan.
Oavsett vem du larmar skall du alltid:
Postadress:
c/o MBF
Källgatan 14
722 11 Västerås
Besöksadress:
Hamngatan 9
172 66 Sundbyberg